MoneyMonk review

header
  • Auteur:

    Jonathan volgt de bachelor Economie en Bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Naast zijn studie is hij auteur op verschillende financiële websites. Zijn doel is om de financiële wereld toegankelijk te maken voor iedereen.

  • Bijgewerkt op: 18 december 2023
  • Gecontroleerd op: 18 december 2023
  • Leestijd: 16 minuten

Onderneming.nl heeft de belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland getest. Dit is de MoneyMonk review. In deze review worden de voor- en nadelen, de prijs, de werking en de functionaliteiten uitgebreid besproken. Met MoneyMonk kunnen zzp’ers zonder gedoe hun volledige administratie beheren. Zo hebben zzp’ers grip en zicht op hun financiën.

Beoordeling

Prijs

Functies

Gebruikersgemak

  • Het startpakket is €7,50 per maand
  • Boekhouding bij te houden vanaf elke locatie
  • Facturen en offertes zijn volledig aanpasbaar
  • Gratis koppeling mogelijk met een bankrekening en betaalprovider
  • Automatische doorvoering van updates
1
Logo van moneymonk
€7,50 Prijs vanaf
Bekijken

Wat is MoneyMonk?

MoneyMonk is een online boekhoudprogramma dat boekhouden een stuk gemakkelijker maakt. Anders dan veel andere boekhoudprogramma’s biedt MoneyMonk zelf veel diensten aan. Zo is het mogelijk om projectadministratie, urenregistratie en rittenregistratie bij te houden met MoneyMonk. Op deze manier zijn er bijna geen koppelingen met andere platformen nodig. Het dashboard is zeer eenvoudig en overzichtelijk vormgegeven. Het boekhoudprogramma is toegankelijk voor iedereen. Er wordt niet naar de financiële situatie gekeken en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is niet voor ieder boekhoudpakket vereist.

Er zijn verschillende voordelen waarvan een ondernemer profiteert met MoneyMonk. Maar het programma kent ook een aantal nadelen.

Voordelen

  • Boekhouding bij te houden vanaf elke locatie
  • Facturen en offertes zijn volledig aanpasbaar
  • Uitgebreide customer support

Nadelen

  • Mail & Herken functie alleen beschikbaar voor Google gebruikers
  • Vrij beperkte doelgroep
  • Geen koppeling met CRM-Systeem of kassasysteem mogelijk

Soorten ondernemingen

Het platform richt zich met name op dienstverlenende zzp’ers die uren schrijven. Boekhouders inhuren is verleden tijd met MoneyMonk. Kleine bedrijven kunnen aanzienlijk veel geld besparen door de boekhouding zelf te doen.

Opzegtermijn

Het grote voordeel van de boekhoudpakketten van MoneyMonk is dat ze maandelijks opzegbaar zijn. Zo zitten ondernemers nergens aan vast en lopen ze dus weinig risico. Ook bieden ze een gratis uitrstoomabonnement aan van 11 maanden aan iedereen die stopt bij MoneyMonk. Hierbij kan een gebruiker niks meer aanpassen in de administratie, maar is het nog wel mogelijk om gegevens in te zien en te downloaden.

Kenmerken van MoneyMonk

KenmerkenPre-startStartGrowthPro
Jaarlijkse kosten € 0,00€90,00€180,00€300,00
Gratis boekingen per jaar 
Proefperiode30 dagen30 dagen30 dagen30 dagen
Aantal gebruikers 111 (€15,00 p/m per extra gebruiker)1 (€15,00 p/m per extra gebruiker)
Rechtsvormen (geschikt)Geen KvK inschrijving vereistEenmanszaak/zzpEenmanszaak/zzp, BV en VOFEenmanszaak/zzp, BV en VOF
Bankkoppeling mogelijk JaJaJaJa
Mobiele app JaJaJaJa
Belastingdienst erkendJaJaJaJa
Laatst gecontroleerd op 14 december 2023

Hoe werkt MoneyMonk?

MoneyMonk is een boekhoudprogramma dat – met behulp van handige tools – het boekhouden een stuk gemakkelijker maakt. Een boekhouder inhuren is met MoneyMonk niet langer meer nodig. Met behulp van software worden veel administratieve taken geautomatiseerd. Ondernemers hoeven zich niet druk te maken over benodigde voorkennis van boekhouden. Er worden namelijk verschillende vormen van ondersteuning aangeboden, zoals een gratis opstartservice. 

Kosten

Proefperiode

MoneyMonk biedt een proefabonnement aan van 30 dagen. Dit is een tijd waarin ondernemers onbeperkt gebruik kunnen maken van alle beschikbare functionaliteiten.

MoneyMonk tarieven

Pre-start

Bij het starten van een onderneming komt natuurlijk erg veel kijken. MoneyMonk Pre-start helpt startende ondernemers hierbij. In dit pakket bevinden zich tools, waarmee starters alvast voorbereidingen kunnen treffen voor de onderneming. De mogelijkheid van urenregistratie is er daar ook een van. Het pre-startpakket is gratis en mag je ook afsluiten zonder KvK-nummer.

urenregistratie MM afbeelding

Start

Voor een lage maandprijs van € 7,50 is er het boekhoudpakket Start. Dit pakket biedt een startende zzp’er alles wat nodig is voor de administratie van de onderneming. Gebruikers krijgen onbeperkt toegang tot alle functionaliteiten van MoneyMonk. 

*Dit pakket is alleen beschikbaar tot de eerste € 10.000 omzet van de onderneming.

Growth

Ondernemingen die meer dan € 10.000 omzet hebben gemaakt komen in aanmerking voor MoneyMonk Growth. Dit pakket is in principe hetzelfde als MoneyMonk Start, alleen vervalt een deel van de korting. Tot de € 30.000 omzet kunnen ondernemers van dit pakket gebruikmaken.

Pro

Voor ondernemingen die meer dan € 30.000 omzet hebben gemaakt is er MoneyMonk Pro. Gebruikers ontvangen na het behalen van deze omzet geen korting meer en betalen maandelijks € 25,00.

Geen aanvullende kosten

In tegenstelling tot andere pakketten werkt MoneyMonk met een alles-inclusief-prijs. Het maandbedrag (à €25,-) lijkt hierdoor wat hoger dan de prijs van boekhoudprogramma’s met een modulair prijsplan. Bij deze programma’s stap je in voor een laag maandbedrag, maar loopt het tarief op als je aanvullende functionaliteiten toevoegt. Dus wil je volledige boekhouding online bijhouden? Dan is MoneyMonk een stuk voordeliger dan je verwacht.

Functionaliteiten MoneyMonk

MoneyMonk project management

MoneyMonk app

Online app

In de online app kunnen gebruikers eenvoudig de boekhouding bijhouden. Dankzij de heldere vormgeving en de vele tools is het boekhouden niet langer meer een lastige taak.

mobiel moneymonk

Mobiele app

Met de mobiele app van MoneyMonk hebben gebruikers hun volledige administratie bij de hand. Zo is het mogelijk om in de app de uren- en rittenregistratie bij te houden, facturen te versturen in de eigen huisstijl en bonnen van inkopen te uploaden.

Automatisering

Automatisering van de administratie is wellicht het meest cruciale aspect van een online boekhoudprogramma. Dit stelt ondernemers in staat om zo min mogelijk tijd te besteden aan financiële taken, waardoor er meer ruimte ontstaat voor daadwerkelijk ondernemerschap.

MoneyMonk biedt diverse geavanceerde functionaliteiten die het online boekhouden aanzienlijk vereenvoudigen. Zo is het niet alleen mogelijk om een directe gratis bankkoppeling te maken met de zakelijke rekeningen van de onderneming, maar ook om e-mailadressen te integreren met MoneyMonk. Bovendien heeft de boekhoudrobot recentelijk aanzienlijke verbeteringen ondergaan, waardoor het nu intelligenter is dan ooit tevoren.

De btw-aangifte indienen wordt ook een stuk eenvoudiger gemaakt. De software vult automatisch het btw-aangifteformulier in de software, dat je eenvoudig indient via een koppeling met de belastingdienst. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door allerlei verschillende soorten software. 

Facturen sturen en inboeken

Facturen sturen

MoneyMonk facturen eigen huisstijl

Facturen versturen kan eenvoudig in de facturatiemodule van MoneyMonk. Deze facturen kunnen volledig naar eigen smaak worden aangepast. Zo is het mogelijk om facturen in de eigen huisstijl van de onderneming te ontwerpen.

factuur maken moneymonk

Facturen inboeken

Inkoopfacturen via MM

Bij MoneyMonk is het zowel mogelijk om facturen handmatig in te voeren als ze te scannen. Beide opties zijn zeer gebruiksvriendelijk.

Handmatig invoeren

Het handmatig invoeren van inkoopfacturen in MoneyMonk is zeer eenvoudig. Ga naar de pagina ‘Inkoopfacturen’, klik op ‘Factuur toevoegen’, vul de benodigde gegevens in en sla de factuur op door te klikken op ‘Factuur opslaan’. De software filtert automatisch alle relevante informatie uit de factuur en kopieert deze alvast naar het digitale formulier. Hierdoor hoef je (bijna) geen gegevens meer handmatig over te nemen.

Scan & Herken

Met de Scan & Herken functionaliteit worden facturen en bonnen – door middel van een foto – eenvoudig en snel opgenomen in de boekhouding. Ondernemers besparen hierdoor veel tijd en hebben meer tijd over voor het ondernemen zelf. De bonnen en facturen zijn eenvoudig terug te vinden in het overzicht. Gebruikers kunnen het later dus nog altijd controleren.

Bank koppelen met MoneyMonk

Betaalrekening toevoegen screenshot

Een koppeling met een zakelijke rekening zorgt ervoor dat afschriften automatisch in de administratie worden opgenomen. Zo is het niet meer nodig om afschriften handmatig in te voeren. Met een bankkoppeling besparen ondernemers dus erg veel tijd. De koppeling is bovendien gratis voor alle zakelijke rekeningen. Een zeldzaamheid onder boekhoudprogramma’s.

Kilometerregistratie functie

Rittenregistratie MM

MoneyMonk heeft een module waarin ondernemers eenvoudig de kilometerregistratie kunnen bijhouden. Gebruikers kunnen in deze module ritten aanmaken en de gereden kilometers worden vervolgens – met behulp van slimme software – automatisch uitgerekend. Onkosten kunnen dus eenvoudig worden doorberekend. Erg handig voor dienstverlenende ondernemers en leveranciers. 

Rapportages maken in MoneyMonk

overzicht afbeelding

MoneyMonk biedt overzicht aan ondernemers. Er kunnen in het online boekhoudprogramma verschillende soorten rapportages aangemaakt worden. Zo krijgen ondernemers inzicht in de financiën van de onderneming. In de module worden er automatisch onder andere balansen, crediteurenoverzichten en debiteurenoverzichten gegenereerd.

Mogelijkheid boekhoudprogramma gebruiken met meerdere gebruikers tegelijk

Bij MoneyMonk is het bij een deel van de boekhoudpakketten mogelijk om meerdere gebruikers toe te voegen. Dit maakt het mogelijk om met bijvoorbeeld een collega samen tegelijkertijd in de administratie te duiken. Bij het toevoegen van extra gebruikers worden er wel kosten in rekening gebracht. Deze kosten bedragen € 15,00 per maand per extra gebruiker. Deze kosten gelden overigens niet voor de boekhouder, die altijd gratis toegang krijgt. 

Exporteren van gegevens

Bij MoneyMonk is het mogelijk om bedrijfsgegevens te exporteren. Anders dan bij veel andere boekhoudprogramma’s kan dit in verschillende soorten bestanden. Het is mogelijk om gegevens als PDF-bestand, Excelbestand of universeel auditbestand te verzenden. Bovendien is het mogelijk om de btw-aangifte te doen via MoneyMonk.

Mogelijkheid om meerdere administraties bij te houden

Met een abonnement bij MoneyMonk is het mogelijk om slechts één administratie bij te houden. Voor het bijhouden van een extra administratie dient er een extra abonnement afgesloten te worden. 

Eigen ervaring

Inkopen verwerken

Het verwerken van bonnen en facturen werkt erg efficiënt bij dit boekhoudprogramma. Met behulp van de Scan & Herken functionaliteit kunnen bonnen en inkoopfacturen eenvoudig in de boekhouding worden opgenomen. Na het maken van de foto worden de factuurgegevens gefilterd en verwerkt in de boekhouding. 

Bij het testen vonden we dat het handmatig invoeren van facturen en bonnen ook erg prettig werkte. De gegevens worden automatisch ingevuld waarna de factuur of bon direct in de administratie is verwerkt. 

Automatisering 

illustratie automatisering

Over het algemeen zijn wij best tevreden over de automatisering van administratieve taken bij MoneyMonk. De reden dat wij niet al te enthousiast zijn over de automatisering is vanwege een aantal belangrijke functies die ontbreken bij dit boekhoudprogramma. Zo vinden wij het jammer dat er geen Mail & Herken functie beschikbaar is wanneer je de G-suite van Google niet gebruikt. Deze functie zou het mogelijk maken om een e-mailadres te koppelen en vervolgens facturen uit een ontvangen e-mail te filteren en op te nemen in de administratie. Dit werkt veel efficiënter dan zelf naar deze e-mail op zoek te gaan en de facturen handmatig in te voeren. Bovendien is het bij MoneyMonk niet mogelijk om een koppeling te leggen met een CRM-systeem of kassasysteem. Deze kunnen voor sommige ondernemers behoren tot de belangrijkste functies van een boekhoudprogramma. Contactgegevens gemakkelijk importeren vanuit een ander boekhoudprogramma is wel mogelijk bij MoneyMonk. 

Support

MoneyMonk biedt veel verschillende vormen van ondersteuning aan klanten. Het is niet nodig om veel voorkennis te hebben van boekhouden voor het starten bij MoneyMonk.

Hulp en Ondersteuning

Er is gratis opstartservice beschikbaar voor ondernemers die hebben gekozen voor MoneyMonk. Daarnaast zijn er in de kennisbank meer dan 500 artikelen en video’s te vinden over boekhouden. Deze bevatten een heldere uitleg van het desbetreffende onderwerp. 

Onze recente ervaring met de MoneyMonk helpdesk was zeer positief. Toen we een complexe vraag hadden over het instellen van automatische herinneringen voor openstaande facturen, reageerde de supportafdeling snel en gaf een duidelijke uitleg over de benodigde stappen. De efficiënte ondersteuning heeft ons geholpen om ons doel te bereiken zonder onnodige complicaties.

MoneyMonk Gratis opstartservice

Design

Boekhouding Dashboard

Over het design van de interface zijn wij erg tevreden. Het is strak en tegelijkertijd erg overzichtelijk. In het dashboard zijn de belangrijkste onderdelen van de administratie op een rij gezet. Zo is er bijvoorbeeld een blok met een overzicht van de openstaande facturen. Het grote voordeel van de online omgeving is dat ondernemers de omgeving deels naar eigen wensen kunnen inrichten. 

Conclusie MoneyMonk

Na het uitvoerig testen van MoneyMonk zijn we tot de conclusie gekomen dat het een erg gebruiksvriendelijk en uitgebreid boekhoudprogramma is. Daarom zouden wij MoneyMonk aanbevelen aan ondernemers. Dankzij de vele vormen van aangeboden ondersteuning is dit programma erg toegankelijk voor ondernemers met weinig kennis van boekhouden. Dit maakt een boekhouder in dienst nemen overbodig. Toch zijn er wel minpunten aan het programma. Zo heeft Moneymonk geen API beschikbaar. Uiteindelijk krijgt Moneymonk daarom het cijfer 9.2

Koppelingen

Bank

  • ABN Amro
  • Bunq
  • ING
  • Knab
  • Rabobank
  • SNS Bank
  • Triodos Bank
  • ASN Bank
  • RegioBank
  • Van Lanschot
  • Deutsche Bank
  • N26

Betaalprovider

  • iDEAL
  • Mollie

Overheidsinstanties

  • Kamer van Koophandel
  • Belastingdienst

Veelgestelde vragen

Hoe upload en koppel ik een bonnetje aan een inkoopfactuur in MoneyMonk?

Er zijn 2 mogelijkheden om dit te doen. Het kan zowel in de bestandenmodule als in de inkoopmodule. 

Bestandenmodule
Klik in het menu aan de linkerkant van de online omgeving op ‘Bestanden’. Op deze pagina is er een overzicht van de bestanden die opgeslagen zijn in dit boekhoudprogramma. 
Zoek naar het bonnetje die gekoppeld dient te worden aan de inkoopfactuur. Klik vervolgens op ‘Verwerk bestand’ en selecteer de inkoopfactuur. 

Inkoopmodule
Klik in het menu aan de linkerkant van de online omgeving op ‘Inkoopfacturen’. Op deze pagina is er een overzicht van alle inkoopfacturen van de onderneming. 
Open de inkoopfacturen waaraan een bonnetje toegevoegd dient te worden. Klik vervolgens aan de linkerkant van de inkoopfactuur op ‘Bestanden’. Op deze pagina is het mogelijk om het gewenste bonnetje toe te voegen. 

Hoe kan ik bij MoneyMonk inloggen?

Het is bij MoneyMonk niet mogelijk om via iedere pagina op de website in te loggen. Inloggen kan alleen op de hoofdpagina van MoneyMonk. Rechts bovenin de pagina is er een groene button waarop ‘Inloggen’ staatKlik daarop en log in. 

Onderneming logo icon

Hoe beoordelen wij?

Onderneming.nl beoordeelt boekhoudsoftware op verschillende criteria en drukt deze beoordeling uit in sterren, van één (minder goed) tot vijf (uitstekend). Deze criteria omvatten zaken als functionaliteit, klantenservice, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. De beoordelingen worden afgerond op halve sterren om nauwkeurigheid te waarborgen.