Jortt review

jortt boekhouden
  • Auteur:

Jonathan volgt de bachelor Economie en Bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Naast zijn studie is hij auteur op verschillende financiële websites. Zijn doel is om de financiële wereld toegankelijk te maken voor iedereen.

• Laatst bijgewerkt: 16 november 2023
  • Leestijd: 16 minuten

Onderneming.nl heeft de belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland getest. Dit is de Jortt review. In deze review worden de voor- en nadelen, de prijs, de werking en de functionaliteiten uitgebreid besproken.

Beoordeling

Prijs

Functies

Gebruikersgemak

• Al voor € 0,00 per maand
  • Boekhouding bij te houden vanaf elke locatie
  • Facturen en offertes zijn volledig aanpasbaar
  • Koppeling mogelijk met een bankrekening, kassasysteem en webshop
  • Automatische doorvoering van updates
1
jortt logo
Gratis!
Bekijken

Bij Jortt kunnen ondernemers kiezen voor een gratis boekhoudpakket. Het pakket heet Jortt Gratis en klanten kunnen onbeperkt uren registreren, projecten bijhouden, factureren en offertes opstellen. Ondernemers kunnen eenvoudig factureren en offertes opstellen in de eigen huisstijl van de onderneming. Dit ziet er natuurlijk zeer professioneel uit voor (potentiële) klanten. Het grote voordeel van boekhouden met Jortt is dat het boekhoudprogramma overal te openen is. Zo hebben ondernemers de boekhouding altijd bij de hand.

Meer lezen
2
jortt logo
€ 17,50 Per maand
Bekijken

Jortt ZZP is – en de naam verklapt het al – een boekhoudpakket speciaal voor zzp’ers. Bij veel andere boekhoudprogramma betalen zzp’ers voor veel functies die ze niet gebruiken. Jortt maakt hier einde aan. Met Jortt ZZP beschikken zzp’ers over alles wat nodig is voor slechts €17,50 per maand. Tot wel 70% van de boekhouding is met dit pakket te automatiseren. Zo kunnen zzp’ers zich richten op het ondernemen en niet op het boekhouden. Bovendien krijgen klanten van dit pakket toegang tot de basis rapportages van Jortt. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld: winst- en verliesrekeningen, balansen en jaarrekeningen op te vragen. Door inzicht te hebben in de harde cijfers van de onderneming kunnen de juiste keuzes gemaakt worden.

Meer lezen
3
jortt logo
€ 22,50 Per maand
Bekijken

Jortt MKB is het boekhoudpakket dat op de eigen website aangeprezen wordt als ‘meest gekozen’. Hierbij kan een ondernemer genieten van BTW, winst- en verliesrekening en een goed inzicht in de balans. Daarnaast kunnen er periodieke facturen verstuurd worden, gebruik gemaakt worden van een bonnen app en onbeperkt aantal boekingen gedaan worden. Ook heeft een ondernemer een uitgebreide jaarrekening en kan tot wel 80% van het boekhouden geautomatiseerd worden. De prijs van dit pakket is 22,50 euro per maand en het pakket is maandelijks opzegbaar. Hiermee is Jortt MKB goedkoper dan veel concurrenten en een ideaal pakket voor (startende) ondernemers.

Meer lezen
4
jortt logo
€ 34,50 Per maand
Bekijken

Jortt Plus kost €34,50 per maand en is daarmee het duurste boekhoudpakket van Jortt. Voor dit bedrag krijgen ondernemers toegang tot alle functionaliteiten van het programma. Maar liefst 99% van de boekhoudhouding wordt geautomatiseerd. Dit scheelt natuurlijk veel tijd. Daarnaast kunnen klanten gebruik maken van een automatisch incassosysteem voor bank- en creditcardbetalingen. Hiermee is het verkoopproces volledig geautomatiseerd en wordt met één druk op de knop een SEPA machtiging verstuurd.

Meer lezen

Wat is Jortt?

Jortt is een boekhoudprogramma dat zich onderscheidt van andere online boekhoudprogramma’s. Zo wordt tot wel 99% van de boekhouding geautomatiseerd. Op de website van Jortt staat dat ze het online boekhouden voor iedereen gemakkelijk maken. Zelfs voor mensen die nog nooit eerder de boekhouding hebben gedaan. Met de vele automatiseringsmogelijkheden is dat natuurlijk niet gelogen. Daarnaast is Jortt ook op een andere manier onderscheidend ten opzichte van veel andere boekhoudprogramma’s die online verkrijgbaar zijn. Zo wordt een groot deel van de boekhouding afgeleid van eigen banktransacties. Dit brengt veel voordelen met zich mee. Zo hoeven er geen bonnetjes en facturen te worden ingediend bij Jortt om de boekhouding compleet te maken. Dit scheelt enorm veel tijd die hierdoor besteed kan worden aan de dagelijkse werkzaamheden, waar een ondernemer meer plezier uithaalt en bovendien ook daadwerkelijk omzet oplevert.

Met de ondernemers gericht boekhouden methode voldoet Jortt aan de eisen die de Belastingdienst en KvK stellen aan ondernemers. Hoewel dit bij veel andere boekhoudpakketten ook het geval is, is het goed om te weten dat er op deze manier van boekhouden geen problemen zullen ontstaan.

Jortt boekhoudprogramma

Er zijn verschillende voordelen waarvan een ondernemer profiteert door Jortt. Maar het programma kent ook een aantal nadelen.

Voordelen

• Tot 99% van de boekhouding te automatiseren
  • Onbeperkt gebruikers toevoegen
  • Gratis pakket beschikbaar
  • Scan & Herken functie

Nadelen

• Geen uitgebreide mobiele app
  • Relatief hoge kosten

Soorten ondernemingen

Het boekhoudprogramma Jortt is beschikbaar voor alle rechtsvormen. Doordat Jortt 4 verschillende pakketten aanbiedt, kunnen ondernemers kiezen voor het pakket dat het beste bij de onderneming past. Bedrijven met een kleine administratie kunnen kiezen voor Jortt Gratis. Dit pakket is geheel kosteloos en beschikt over de basisfunctionaliteiten van een boekhoudprogramma. Speciaal voor zzp’ers is er het pakket Jortt ZZP. Dit is geschikt voor zzp’ers die niet alle functionaliteiten van Jortt nodig hebben. Jortt MKB is aan te vragen voor iedere rechtsvorm. Ondernemers die kiezen voor dit pakket hebben toegang tot veel functionaliteiten die het boekhouden een stuk gemakkelijker maken. Voor grotere ondernemingen met behoefte aan extra functionaliteiten, zoals het automatisch incasseren van te ontvangen bedragen, is er het boekhoudpakket Jortt Plus. Zij krijgen hierbij toegang tot alle functionaliteiten van Jortt.

Opzegtermijn

Een boekhoudpakket van Jortt is maandelijks opzegbaar. Zo zitten zelfstandigen nergens aan vast en lopen ze daarmee weinig risico. Bij het opzeggen van een boekhoudpakket wordt het aangeraden om over te gaan op Jortt Gratis. Dit zorgt er namelijk voor dat de toegang tot het boekhoudprogramma – en daarmee alle bedrijfsgegevens – niet verdwijnt. De gegevens van zelfstandigen die niet langer met Jortt boekhouden worden weliswaar bewaard in een database, maar het boekhoudprogramma kan helaas geen garantie van volledigheid geven.

Kenmerken van Jortt

KenmerkenGratisZZPMKBPlus
Jaarlijkse kosten €0,00 €210€270€414
Gratis boekingen per jaar 3.000OnbeperktOnbeperkt
ProefperiodeOnbeperkt30 dagen30 dagen30 dagen
Aantal gebruikers OnbeperktOnbeperktOnbeperktOnbeperkt
Rechtsvormen (geschikt)BV, VOF, Eenmanszaak, Vereniging en Stichting Eenmanszaak/zzpBV, VOF, Eenmanszaak, Vereniging en Stichting BV, VOF, Eenmanszaak, Vereniging en Stichting
Bankkoppeling mogelijk JaJaJaJa
Mobiele app JaJaJaJa
Belastingdienst erkendJaJaJaJa
Laatst gecontroleerd op 10 oktober 2023

Hoe werkt Jortt?

Zoals hierboven al is beschreven, wordt tot wel 99% van het boekhouden met Jortt geautomatiseerd. Zo herkent het systeem boekingen van telefoonabonnementen, internetproviders, Google of Amazon en hoeft er niets zelf verwerkt te worden. Hoewel het boekhoudpakket steeds meer facturen van grote en kleine bedrijven kan verwerken, is dit nog niet altijd het geval. Het is daarom goed om bij de start van het boekhouden met Jortt te analyseren welke facturen wel en welke facturen niet geautomatiseerd kunnen worden.

Bovendien heeft Jortt ook een gratis factuur- en offerteprogramma. Een belangrijk voordeel ten opzichte van andere pakketten. Hiermee kunnen onbeperkt aantal facturen en offertes worden verstuurd, kan dit worden opgeslagen in PDF en kan er bovendien geheel gratis een pakbon worden gemaakt. Hierdoor heeft een ondernemer en leverancier een idee wat er moet worden verstuurd en weet de klant welke goederen er geleverd worden. Daarnaast kan er snel worden betaald door de iDEAL-knop en kan er overal in de wereld gebruik worden gemaakt van Jortt.

Kosten

Net als veel andere boekhoudprogramma’s is het mogelijk om het complete online boekhoudprogramma gratis uit te proberen. Zo kan er 30 dagen Jortt getest worden en is er geen opzegtermijn aan verbonden.

Jortt pakketten

Functionaliteiten Jortt

Jortt app

Online app

De online app van Jortt heeft een eenvoudig design. Dit maakt het boekhouden zeer laagdrempelig en daarmee toegankelijk voor iedere ondernemer. De vele functionaliteiten worden overzichtelijk weergegeven in verschillende modules. In de online omgeving is er een uitgebreide support service aanwezig waar gebruikers antwoorden kunnen vinden op hun vragen.

Mobiele app

Er is een mobiele app beschikbaar die uitsluitend gericht is op de Scan & Herken functie. Deze app maakt het mogelijk om vanaf een smartphone of tablet eenvoudig foto’s te maken van bonnen. Deze worden vervolgens automatisch in de boekhouding van de onderneming verwerkt. Zeer tijdbesparend natuurlijk.

Automatisering

Een ondernemer wil natuurlijk niets liever dan zich kunnen focussen op het ondernemen. Helaas komt er toch iets meer kijken bij het ondernemen. Het is namelijk verplicht om de boekhouding bij te houden. Bij Jortt begrijpen ze maar al te goed dat dit zo efficiënt mogelijk gedaan moet worden. Daarom hebben ze vele automatiseringsmogelijkheden ontwikkelt. Deze zorgen ervoor dat de boekhouding tot maar liefst 99% te automatiseren is. Het automatiseren wordt mogelijk gemaakt door veel verschillende koppelingen en functionaliteiten. Naast dat Jortt zelf veel koppelingen aanbiedt, is het ook mogelijk om – met behulp van de Jortt API – zelf koppelingen te leggen tussen software.

Ondernemers die kiezen voor Jortt kunnen een automatische bankkoppeling integreren. Deze maakt het mogelijk om bankafschriften in de administratie op te nemen. Dit bespaart ondernemers aanzienlijk veel tijd. Uitgaven handmatig invoeren is dan namelijk verleden tijd. Het is ook mogelijk om afschriften met behulp van de Scan & Herken functie in de boekhouding op te nemen. Gebruikers kunnen een foto maken in de Jortt app van de desbetreffende bon, en deze wordt vervolgens automatisch verwerkt.

Facturen versturen en inboeken

Facturen versturen

Facturen zijn bij Jortt volledig in de eigen huisstijl van de onderneming te versturen. Dit tovert een factuur om tot een uniek visitekaartje. Bovendien is het mogelijk om een iDEAL-betaallink toe te voegen aan facturen. Zo kunnen klanten de facturen snel en eenvoudig betalen. Dit heeft natuurlijk een positieve invloed op de cashflows van de onderneming.

Facturen inboeken

Handmatig invoeren

In de online omgeving van Jortt kunnen gebruikers ontvangen facturen eenvoudig inboeken. Er worden hierbij slechts enkele factuurgegevens gevraagd. Zo wordt er veel tijd bespaard.

Scan & Herken

Met een Scan & Herken functie kunnen facturen snel en gemakkelijk in de administratie worden verwerkt. Jortt heeft een speciale app ontwikkelt waarin deze functie beschikbaar is. In de app kunnen gebruikers eenvoudig een foto maken van een bon. Na het maken van de foto worden de gegevens automatisch gefilterd en verwerkt in de boekhouding. Een onoverzichtelijke schoenendoos vol oude bonnetjes is dus verleden tijd.

Bank koppelen met Jortt

Het boekhoudprogramma Jortt is met 9 verschillende Nederlandse banken te koppelen. Afschriften van de zakelijke rekening worden dankzij deze koppeling automatisch in de boekhouding verwerkt. Zo is het niet langer nodig om deze handmatig te verwerken. Naast het koppelen met een bankrekening, zijn er tal van koppelingen mogelijk met externe programma’s. Zo krijgen ondernemers bij Jortt alles bij de hand in slechts 1 programma.

Jortt bankrekening koppelen

Urenregistratie functie

Met Jortt kunnen gebruikers eenvoudig uren registreren. Alles wordt bijgehouden in een archief. Vervolgens zijn de gewerkte uren overzichtelijk terug te vinden in de online omgeving.

Jortt Projecten

Rapportages maken in Jortt

Door inzicht te hebben in de financiën van de onderneming kunnen de juiste keuzes gemaakt worden. Met Jortt is het niet nodig om zelf balansen en overzichten samen te stellen. Dit doet Jortt – met behulp van slimme software – namelijk zelf. Zeer tijdbesparend natuurlijk. Het nadeel van de rapportages van Jortt is dat niet alle rapportages beschikbaar zijn voor alle klanten. Dit hangt af van het boekhoudpakket van de klant. Gebruikers van Jortt ZZP en Jortt MKB krijgen toegang tot de basis rapporten.

Jortt rapportage mogelijkheden

Gebruikers van Jortt Plus krijgen toegang tot alle hierboven genoemde rapportages en daarnaast toegang tot de geavanceerde rapporten.

Jortt rapportages

Mogelijkheid boekhoudprogramma gebruiken met meerdere gebruikers tegelijk

Anders dan bij de meeste andere boekhoudprogramma’s, is het voor gebruikers van Jortt mogelijk om kosteloos extra gebruikers toe te voegen. Het bijzondere aan deze functie bij Jortt is dat de gebruikersrol aangepast kan worden. Zo kunnen belanghebbenden toegang krijgen tot slechts een klein deel van de boekhouding.

Exporteren van gegevens

Wanneer een gebruiker liever geen toegang geeft aan anderen tot het boekhoudprgramma, kunnen gegevens ook eenvoudig geëxporteerd worden. Dit kan in de vorm van een universeel auditbestand. Helaas is het niet mogelijk om dit als PDF- of Excel bestand te versturen.

Mogelijkheid om meerdere administraties bij te houden

Bij Jortt is het mogelijk om meerdere administraties onder te brengen in één omgeving. Hier zitten echter wel kosten aan verbonden. Per administratie wordt er € 22,50 extra in rekening gebracht.

Eigen ervaring

Inkopen verwerken

Over het verwerken van inkopen bij Jortt zijn wij zeer tevreden. Er zijn tal van mogelijkheden om deze taak te automatiseren. Zo is het mogelijk om een bankkoppeling te integreren die bankafschriften automatisch verwerken in de boekhouding. Daarnaast is er een Scan & Herken functie waarmee gebruikers eenvoudig foto’s kunnen maken van bonnen. Gegevens worden uit deze bonnen gefilterd en vervolgens opgenomen in de boekhouding. Voor veel ondernemers bestaat het grootste deel van de boekhouding uit het verwerken van inkopen. Daarom is het erg fijn dat de werknemers van Jortt hier veel tijd in hebben gestopt. Dit maakt het boekhouden een stuk efficiënter.

Automatisering

Over de mate van automatisering van boekhoudkundige taken zijn wij onwijs tevreden. Dat maar liefst 99% kan worden geautomatiseerd van de boekhouding is vrijwel nergens mogelijk. Bovendien maken de verschillende koppelingen het mogelijk om andere taken binnen een onderneming te verbinden met het programma.

Support

Jortt beschikt over een uitgebreide support service. Er is een kennisbank aanwezig waar gebruikers uitleg kunnen vinden van onduidelijkheden. Bij behoefte aan persoonlijke service kan er op verschillende manieren contact worden opgenomen met de klantenservice van Jortt. Wij hebben dit getest en zijn zeer onder de indruk geraakt. De medewerkers zijn erg kundig en denken oplossingsgericht mee. Ondernemers staan er met Jortt dus zeker niet alleen voor.

Jortt klantenservice

Design

Het design van het online boekhoudprogramma heeft een frisse en moderne uitstraling. Bovendien zorgt het ook nog eens voor veel overzicht. De onderdelen van de boekhouding zijn ingedeeld in verschillende modules. Daarnaast is het design van de omgeving basic met niet te veel poespas. Dit maakt het programma toegankelijk voor iedere ondernemer.

Jortt overzicht

Conclusie Jortt

Jortt is een boekhoudprogramma dat voor veel ZZP´ers en bedrijven uit het MKB een zeer goed en compleet programma is. Zo kunnen er veel verschillende rapportages gemaakt worden, is facturen en offertes versturen geheel gratis en wordt er veel geautomatiseerd zodat een ondernemer minder tijd kwijt is aan het boekhouden. Bij Jortt staan ondernemers er zeker niet alleen voor. Er is een uitgebreide support service beschikbaar van enthousiaste werknemers die ondernemers met vragen graag te woord staan.

Koppelingen

Bank

• ABN Amro