e-Boekhouden review

header
  • Auteur:

Jonathan volgt de bachelor Economie en Bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Naast zijn studie is hij auteur op verschillende financiële websites. Zijn doel is om de financiële wereld toegankelijk te maken voor iedereen.

• Laatst bijgewerkt: 14 november 2023
  • Leestijd: 19 minuten

Onderneming.nl heeft de belangrijkste boekhoudprogramma’s van Nederland getest. Dit is de e-Boekhouden review. In deze review worden de voor- en nadelen, de prijs, de werking en de functionaliteiten uitgebreid besproken. e-Boekhouden is ontwikkeld voor startende ondernemers, ZZP’ers, MKB’ers, webshophouders, verenigingen, accountants en boekhouders. Het is het meest gebruiksvriendelijke en toegankelijke programma ontwikkeld voor mensen zonder veel kennis van boekhouden.

Beoordeling

Prijs

Functies

Gebruikersgemak

• Eerste 15 maanden gratis, daarna gemiddeld € 9,95 of € 14,50
  • Boekhouding bij te houden vanaf elke locatie
  • Facturen en offertes zijn volledig aanpasbaar
  • Koppeling mogelijk met een bankrekening, kassasysteem of CRM
  • Automatische doorvoering van updates

Gratis voor starters

Startende ondernemers krijgen een zetje in de rug. Bij e-Boekhouden zijn de eerste 15 maanden volledig gratis voor hen. Zo kunnen starters kosten besparen en krijgen ze ruimte om te kijken of dit boekhoudprogramma bij ze past.

1
e boekhouden logo
Gratis!
Bekijken

Voor startende ondernemers is boekhouden op dit platform de eerste 15 maanden – vanaf de inschrijving bij de KvK – volledig gratis. Er zijn bij dit boekhoudpakket geen verplichtingen en beperkingen. Zo krijgen starters de kans om te ontdekken welke manier van boekhouden het beste bij ze past. Dit platform heeft alles wat een ondernemer nodig heeft bij het doen van de boekhouding, zonder enige benodigde kennis van boekhouden.

Meer lezen
2
e boekhouden logo
€ 9,95 Per maand
Bekijken

Voor zzp’ers en voor ondernemingen met kleine administraties is er het pakket Zzp/Mini. Voor het aanhouden van dit pakket wordt er maandelijks € 9,95 in rekening gebracht. Dit pakket is inclusief onbeperkt factureren, 240 boekingen per boekjaar en onbeperkt extra gebruikers toevoegen.

Meer lezen
3
e boekhouden logo
€ 9,50 Per maand
Bekijken

e-Boekhouden biedt een pakket aan speciaal voor verenigingen en stichtingen. Deze rechtsvormen hebben er vaak behoefte aan dat meerdere gebruikers tegelijk bij de administratie kunnen. Bij e-Boekhouden wordt hier aan gedacht en kunnen klanten van dit platform onbeperkt extra gebruikers toevoegen. Voor het pakket Vereniging/Stichting wordt er maandelijks € 9,50 in rekening gebracht. Gebruikers kunnen dan onbeperkt boekingen doen zonder extra kosten. Voor € 8,50 extra per maand kan er ook ledenadministratie toegevoegd worden aan het pakket. Zo staat alles wat er nodig is voor een vereniging op 1 platform.

Meer lezen
4
e boekhouden logo
€ 14,50 – €24,00 Per maand

Het pakket Standaard is voor alle type ondernemingen geschikt. Voor € 14,50 per maand kunnen gebruikers onbeperkt boekingen doen. Dit boekhoudpakket is exclusief factureren. Voor deze functie wordt er maandelijks € 9,50 extra in rekening gebracht. Klanten kunnen dan onbeperkt factureren. Bij dit pakket kan er een onbeperkt aantal gebruikers toegevoegd worden om de boekhouding te doen.

Meer lezen

Wat is e-Boekhouden?

e-Boekhouden is een modern online boekhoudprogramma. Met als doel om boekhouden zo eenvoudig mogelijk te maken, automatiseert het platform bijna alle bedrijfsadministratie. Dit scheelt tijd en biedt gebruikers veel gebruiksgemak. e-Boekhouden geeft zelfstandigen de mogelijkheid om alle aandacht te vestigen op de onderneming, en niet op de administratie. Dankzij de gratis te volgen videotrainingen krijgen zelfstandigen de administratie van de onderneming snel onder de knie. Ook kan er gekozen worden voor de gratis cursus boekhouden. Deze cursus kan online of op locatie gevolgd worden. Een boekhouder in dienst nemen is dus niet langer meer nodig met e-Boekhouden.

Er zijn verschillende voordelen waarvan een ondernemer profiteert door e-Boekhouden. Maar het programma kent ook een aantal nadelen.

Voordelen

• Belastingdienst erkend
  • Factureer je uren direct
  • Koppeling mogelijk met een bankrekening, kassasysteem of CRM.
  • Btw aangifte met één druk op de knop

Nadelen

• Online offertes goedkeuren is niet mogelijk
  • Verouderd design

Startende ondernemers

Startende ondernemers krijgen een zetje in de rug. Bij e-Boekhouden zijn de eerste 15 maanden volledig gratis voor hen. Starters kunnen zaken als: boekingen, relatiebeheer, btw aangifte, automatische facturatie en voorraadbeheer eenvoudig verwerken. Bij onduidelijkheden is er een uitgebreide helpdesk beschikbaar. Deze helpdesk is erg actief en probeert de dienstverlening zo persoonlijk mogelijk te maken. Het maakt niet uit welke rechtsvorm de onderneming heeft om gebruik te maken van deze actie, zzp’ers kunnen bijvoorbeeld erg profiteren van deze lage kosten.

Ervaren ondernemers

Ondernemers die al langer actief zijn kunnen gebruikmaken van een gratis proefperiode van 14 dagen. Probeer e-Boekhouden daarom, want er valt simpelweg niets te verliezen. Het grote voordeel voor ervaren ondernemers is dat er veel verschillende koppelingen mogelijk zijn. Zo kan er bij gebruik van andere platformen eenvoudig een koppeling met het desbetreffende boekhoudpakket gelegd worden. Voor zaken als relatiebeheer, urenregistratie en automatisch factureren zijn er geen koppelingen nodig. Dit zit allemaal in het boekhoudpakket zelf. Voor vrijwel ieder onderdeel is er een module te vinden.

Soorten ondernemingen

e-Boekhouden is voor vrijwel ieder type onderneming geschikt. Zo is het mogelijk om e-Boekhouden te gebruiken voor een grote onderneming. Toch verlangen de grotere ondernemingen vaak naar een boekhouder. Er maken daarom meer kleinere ondernemers gebruik van e-Boekhouden. Deze kleine ondernemers besparen veel geld door de boekhouding zelf te doen, in plaats van uit te besteden.

Opzegtermijn

De betaalde abonnementen van e-Boekhouden zijn maandelijks opzegbaar. Dit zorgt ervoor dat er weinig risico in bedrijfskosten aan een abonnement verbonden zijn.

Hoe werkt e-Boekhouden?

Met het boekhoudprogramma van e-Boekhouden kunnen ondernemers gebruikmaken van functionaliteiten uit verschillende modules. Dankzij de vele mogelijke koppelingen kan een groot deel van de administratie geautomatiseerd worden. Zo kan er een koppeling gelegd worden met bepaalde urenregistratie software om dit proces te automatiseren. Daarnaast kunnen gebruikers van e-Boekhouden – door middel van een koppeling uit de facturatiemodule – automatisch facturen maken. Het is mogelijk om dit volledig in de eigen huisstijl van de onderneming te doen. De facturen en bonnetjes zijn terug te vinden in een digitaal archief.

Ook is er een directe koppeling met de betaalrekening mogelijk. Dankzij deze software kunnen gebruikers afschrijvingen voortaan een stuk makkelijker verwerken.

Met e-Boekhouden is de administratie in no time afgerond. Aan te raden is daarom: Voor boekhouding gebruik e-Boekhouden.

E-Boekhouden gratis uitproberen?

Probeer nu het boekhoudprogramma van e-Boekhouden gratis. Onbeperkt btw-aangiftes, urenregistratie, en het bijhouden van andere administratie. Voor de eerste 15 maanden volledig gratis voor starters.

Gratis proberen
illustratie boekhouding

Kenmerken van e-Boekhouden

KenmerkenStartende ondernemersZzp/MiniVereniging/StichtingStandaard
Jaarlijkse kosten €0,00 €119,49€114€174
Gratis boekingen per jaar Onbeperkt 240GeenOnbeperkt
Proefperiode15 maanden14 dagen14 dagen14 dagen
Aantal gebruikers Onbeperkt Onbeperkt  Onbeperkt Onbeperkt
Rechtsvormen (geschikt)BV, NV, VOF, Maatschap, Coöperatie, vereniging, stichting en EenmanszaakEenmanszaak en holding Vereniging en StichtingBV, NV, VOF, Maatschap, Coöperatie en Eenmanszaak
Bankkoppeling mogelijk JaJaJaJa
Mobiele app JaJaJaJa
Belastingdienst erkendJaJaJaJa
Laatst gecontroleerd op 10 oktober 2023

Kosten

e-Boekhouden tarieven
e-Boekhouden Vereniging/Stichting tarieven

Functionaliteiten e-Boekhouden

e-Boekhouden app

Online app

App illustratie

e-Boekhouden onderscheidt zich van veel andere boekhoudprogramma’s door een app aan te bieden. Deze app is beschikbaar op de meest gebruikte browsers op Windows en macOS.

Mobiele app

Voor ondernemers die graag op de mobiel of tablet werken, is er een mobiele app beschikbaar. Deze app is te downloaden in de Google Play Store en in de Apple App Store.

Automatisering

Automatisering zorgt ervoor dat een gebruiker van een online boekhoudprogramma zo min mogelijk hoeft te doen. e-Boekhouden heeft in de module boekhouden onder andere de volgende functionaliteiten: boekhouden, relatiebeheer, factureren, btw aangifte doen bij de Belastingdienst, voorraadadministratie bijhouden, offertes opstellen, en verschillende koppelingen met andere programma’s leggen.

Met deze functionaliteiten is iedere ondernemer ook meteen een echte boekhouder.

e-Boekhouden koppelingen

Facturen sturen en inboeken

Facturen sturen

Factuur logo

Het overgrote deel van de zzp’ers gebruikt een boekhoudprogramma voornamelijk om te factureren en offertes op te stellen. e-Boekhouden speelt hierop in met de module factureren. In deze module is het mogelijk om in eigen huisstijl te factureren. Sinds kort is er ook de mogelijkheid om abonnementen op een automatische manier te factureren. De optie bestaat om de facturatie van abonnementen automatisch te laten plaatsvinden, met inbegrip van het genereren, verwerken en versturen van de facturen.

De klant kan deze facturen eenvoudig betalen.

Facturen inboeken

e-Boekhouden Factuur toevoegen

Inkomende facturen kunnen met e-Boekhouden simpel ingeboekt worden. De 2 functionaliteiten die gebruikers helpen facturen te verwerken zijn: Scan & Herken en Mail & Herken.

Scan & Herken

Met de Scan & Herken functionaliteit kunnen facturen en bonnen – door middel van een foto – eenvoudig en snel opgenomen worden in de boekhouding. Op deze manier kunnen ondernemers snel tot actie overgaan wanneer een transactie ingeboekt dient te worden. De bonnen en facturen worden in een digitaal archief opgeslagen, zo kunnen gebruikers het later altijd nog even controleren.

Mail & Herken

Met de functionaliteit Mail & Herken kunnen facturen nog een stuk gemakkelijker ingeboekt worden. De software van e-Boekhouden filtert de factuur uit de desbetreffende e-mail. Een hele zoektocht voeren naar een factuur – verzonden door een vergeten e-mailadres – is dus verleden tijd. De functionaliteit Mail & Herken werkt dus erg tijdbesparend en maakt factureren niet langer een lastige zaak.

e-Boekhouden Facturen zoeken

Bij een deel van de aangeboden pakketten zijn er onbeperkt boekingen mogelijk. Deze onbeperkt aantal boekingen zijn volledig kosteloos en zijn inbegrepen in de desbetreffende pakketten. Voor een factuur inboeken wordt er dus niets extra’s gerekend bij deze pakketten.

Mutatie toevoegen

Bank koppelen met e-Boekhouden

De vele mogelijke bankkoppelingen maken van e-Boekhouden een compleet pakket. Alle Nederlandse banken die een koppeling met een boekhoudprogramma aanbieden, zijn te koppelen met e-Boekhouden. Met een bankkoppeling is het niet langer nodig om banktransacties handmatig in te voeren.

Kilometerregistratie functie

Het nadeel van e-Boekhouden is dat een kilometerregistratie functie ontbreekt. Zo’n belangrijke functie is dit natuurlijk ook alweer niet, toch valt dit wel op bij een boekhoudpakket met vrijwel alles erin.

Rapportages maken in e-Boekhouden

Op e-Boekhouden kunnen ondernemers gemakkelijk allerlei verschillende gegevens bijhouden en hiervan rapportages maken. Bij e-Boekhouden verwerken ze deze gegevens tot overzichten. Ook zijn er verschillende koppelingen met andere rapportage software mogelijk. Balansen, overzichten, resultatenrekeningen etc. kunnen eenvoudig worden weergegeven. Zo worden de afschrijvingen van de onderneming overzichtelijk in de resultatenrekening opgenomen.

Mogelijkheid boekhoudprogramma gebruiken met meerdere gebruikers tegelijk

Het grote voordeel van e-Boekhouden is dat het mogelijk is om gratis extra gebruikers aan te maken zijn voor het boekhoudprogramma. Deze gratis extra gebruikers maken het bijvoorbeeld mogelijk om de boekhouding te controleren, wanneer iemand anders ermee bezig is.

Exporteren van gegevens

e-Boekhouden maakt het mogelijk om eenvoudig gegevens te versturen naar belanghebbenden. Verstuur bijvoorbeeld snel en gemakkelijk gegevens naar de boekhouder, wanneer hij erom vraagt. Ook is het mogelijk om met e-Boekhouden mogelijk om snel en gemakkelijk btw aangifte te doen bij de Belastingdienst.

Bestanden

De desbetreffende gegevens zijn te versturen in 3 verschillende vormen: PDF, Excel-bestand of audit-file.

Mogelijkheid om meerdere administraties bij te houden

Bij e-Boekhouden is het helaas niet mogelijk om meerdere administraties bij te houden. Het is bij e-Boekhouden vereist om voor iedere administratie een apart abonnement te nemen.

E-Boekhouden gratis uitproberen?

Hét online boekhoudprogramma geschikt voor zzp’ers, freelancers en mkb’ers op Onderneming.nl.

Gratis proberen
illustratie boekhouding

Eigen ervaring

Facturen verwerken

Het verwerken van facturen is misschien wel het belangrijkste onderdeel van boekhouden. Bij e-Boekhouden weten ze dit maar al te goed, daarom hebben ze een zeer uitgebreide factuurmodule ontworpen. Het is bij e-Boekhouden mogelijk om facturen en offertes volledig aan te passen. Behoefte aan facturen verzenden in de huisstijl van de onderneming? Dat is bij e-Boekhouden geen probleem. Verwerk het logo en de schrijfstijl eenvoudig in de facturen. Zo worden de facturen omgetoverd tot iets persoonlijks.

Automatisering

Nog een groot voordeel van e-Boekhouden is dat vrijwel elke handeling te automatiseren is. Dankzij de vele koppelingen zijn er veel programma’s en software te verbinden met een boekhoudprogramma van e-Boekhouden. Dit maakt het voor starters eenvoudig om aan de slag te gaan met de boekhouding.

Support

e-Boekhouden videotrainingen

Bij e-Boekhouden staan zelfstandigen er niet alleen voor. e-Boekhouden biedt een uitgebreide customer support aan. De videotrainingen en cursussen zorgen ervoor dat iedereen de boekhouding onder de knie krijgt. e-Boekhouden staat bekend om haar persoonlijke service. Klanten geven aan dat ze af en toe een persoonlijke e-mail krijgen met de vraag of alles lukt met de boekhouding.

Toen wij zelf onderzoek deden naar de customer support, viel het ons op dat er erg veel expertise binnen het bedrijf is. De vragen die wij stelden aan de klantenservice werden snel en uitgebreid beantwoord. Boekhoudkundige termen werden nauwkeurig gedefinieerd. Dit boekhoudprogramma onderscheidt zich op dit gebied van veel andere boekhoudprogramma’s. Het komt bij veel boekhoudprogramma’s helaas nog vaak voor dat er iemand met weinig kennis van boekhouding de vragen van gebruikers beantwoord.

Design

Het enige echte minpuntje dat we hebben opgemerkt bij e-Boekhouden is het design misschien wel een beetje outdated is. De website van e-Boekhouden geeft een wat stoffige uitstraling. Naast ons team is dit ook opgevallen bij veel gebruikers van e-Boekhouden. Op Trustpilot gaven ze aan dat er aan het ontwerp wel het een en ander te vernieuwen valt.

Conclusie e-Boekhouden

Nadat we het platform uitgebreid hebben getest kwamen we tot de conclusie dat het boekhoudprogramma erg veel in huis heeft. Er worden veel functies aangeboden die het boekhouden een stuk gemakkelijker maakt. Dit boekhoudprogramma maakt het boekhouden ook erg toegankelijk voor startende ondernemers. Dankzij de uitgebreide support service kan iedereen leren boekhouden en zijn boekhouders overbodig. Dit is ook nog eens een veel goedkopere oplossing dan het in dienst nemen van boekhouders. En toch geef je veel werk uit handen met behulp van de automatisering mogelijkheden.

Koppelingen

Bank

• ABN Amro
  • Bunq
  • ING
  • Knab
  • Rabobank
  • SNS Bank
  • Triodos Bank
  • ASN Bank
  • RegioBank
  • Van Lanschot
  • Deutsche Bank

Betaalprovider

• Mollie
  • Adyen
  • CCV Pay
  • ICEPAY
  • Lightspeed Payments
  • MultiSafepay
  • Buckaroo
  • Docdata
  • Ingenico
  • MultiCards
  • PAY
  • CardGate
  • HowPeoplePay
  • Innopay
  • Paypro

CRM software

• CannonWorks
  • Teamleader
  • PerfectView
  • My Member Software
  • IT-ERP

Facturen

• Crafter
  • FactuurSturen.nl
  • go2UBL
  • Lending-engine
  • OutSmart
  • Storecove
  • WeFact Standard
  • Yoobi
  • Declaree
  • Facility2
  • HostFact
  • MijnDiAd
  • Payt
  • Stella
  • PlanGo
  • Zenvoices
  • EviCare
  • GetMyInvoices.com
  • Informapp
  • OmniMove
  • Simple-Simon
  • Studieplanner Pro
  • Tankpas.nl

Incassobureau

• Coeo Incasso
  • Cannock

Kassa

• BizzCloud
  • Count-IT
  • Lightspeed Retail
  • Carian
  • Zettle
  • RoomRaccoon
  • Cash Desk
  • Lightspeed Restaurant
  • Twelve

Overheidsinstantie

• BTW-nummer-controle.nl
  • IBAN-converteren.nl
  • Kamer van Koophandel

Portal

Rapportage software

• LoanStreet
  • Fiscaal-online.nl
  • ForecastXL
  • Unit4
  • Speedbooks
  • Accept
  • Infine
  • Visionplanner
  • CaseWare
  • PM-Report

Salaris software

• Employes
  • Visma Nmbrs
  • HoorayHR
  • Loon Salarissoftware
  • Loket.nl

Urenregistratie software

• Keeping
  • Yoobi
  • TimeChimp
  • TimeWriter

Webshop

• JouwWeb
  • Magento
  • VirtueMart
  • Bol.com
  • MijnWebWinkel
  • Shopify
  • Gratis Webshop Beginnen
  • MyShop
  • WooCommerce
  • CCV Shop
  • Opencart
  • Lightspeed
  • ShopPagina
  • Amazon
  • Ecwid
  • PrestaShop

Veelgestelde vragen

Is e-Boekhouden gratis?

e-Boekhouden is voor starters – die korter dan 15 maanden staan ingeschreven bij de KvK – volledig gratis. De gebruiker van e-Boekhouden zit niet vast aan verplichtingen en beperkingen. Voor zelfstandigen die langer dan 15 maanden actief zijn worden er wel kosten in rekening gebracht voor het gebruik van e-Boekhouden.

Hoeveel kost e-Boekhouden?

De kosten van boekhouden bij dit platform variëren tussen € 0,00 en € 14,50. Startende ondernemers betalen geen kosten voor het gebruik van e-Boekhouden. Voor het pakket Zzp/Mini wordt er maandelijks € 9,95 in rekening gebracht. Dit pakket is inclusief 240 boekingen en onbeperkt factureren. Er wordt ook een pakket aangeboden voor alle type ondernemingen, namelijk het pakket Standaard. Dit kost € 14,50 per maand en voor € 9,50 kunnen gebruikers onbeperkt factureren. Voor verenigingen & stichtingen is er een apart pakket. Boekhouden kost € 9,50 per maand. Er kan ook ledenadministratie in het pakket worden opgenomen tegen een meerprijs van € 8,50 per maand.

Hoe werkt e-Boekhouden.nl?

e-Boekhouden maakt boekhouden eenvoudig door veel administratieve zaken te automatiseren. Het platform is erg gebruiksvriendelijk. Dankzij de vele mogelijke koppelingen kunnen er verbinden gelegd worden met allerlei verschillende platformen en software. Zo is het mogelijk om een bankkoppeling tot stand te brengen en hiermee de afschriften automatisch in de boekhouding op te nemen.

Is het pakket geschikt voor startende ondernemers?

Het pakket van e-Boekhouden is voornamelijk geschikt voor ZZP’ers en starters Zo hebben starters in de eerste 15 maand geen kosten voor hun boekhoudpakket, omdat het bedrijf het pakket in deze periode gratis aanbiedt. Ook op de website van Meeroverboekhouden.nl wordt het pakket van e-Boekhouden als nummer 1 aanbevolen voor starters en ZZP’ers. Voor beginners biedt het programma een aantal handleidingen en video tutorials aan. Ook wordt er een gratis cursus boekhouden aangeboden.

Hoe kan ik het pakket opzeggen?

Het pakket heeft een opzegtermijn van 1 maand. Een proefaccount of startersaccount worden automatisch opgezegd. Indien het pakket van e-Boekhouden opgezegd dient te worden, is het noodzakelijk om de klantenservice van het bedrijf per mail of telefonisch te bereiken.

Kan ik het pakket koppelen met mijn bank?

Het pakket van e-Boekhouden biedt de mogelijkheid om te koppelen met alle banken. Het bedrijf heeft een automatische bankkoppeling met ABN-Amro, Bunq, ING, Knab, Rabobank, SNS, Triodos, ASN en Regiobank. Voor andere banken is het mogelijk om de afschriften van de bank te exporteren en vervolgens in het pakket te importeren. Het is dus altijd mogelijk om banktransacties in te laden in het pakket van e-Boekhouden.

Is e-Boekhouden geschikt voor verenigingen?

Het pakket van e-Boekhouden is erg gunstig geprijsd en is niet voor niets het meest gekozen pakket door ZZP’ers en starters. Het pakket is namelijk 100% gratis voor starters in de eerste 15 maand. Het pakket van e-Boekhouden is juist erg goed geschikt voor verenigingen en stichtingen. Voor een bedrag van € 9,50 per maand is het mogelijk om een onbeperkt aantal boekingen te verrichten. Daarnaast kan men voor € 8,50 per maand onbeperkt leden administreren. De totale prijs voor het pakket voor een vereniging ligt daarom op slechts € 18,00. Daar komen geen extra kosten bij voor boekingen of andere functionaliteiten. Het maakt het pakket daarom ook zeer betaalbaar voor een vereniging.

Hoe beoordelen wij?

Onderneming.nl beoordeelt boekhoudsoftware op verschillende criteria en drukt deze beoordeling uit in sterren, van één (minder goed) tot vijf (uitstekend). Deze criteria omvatten zaken als functionaliteit, klantenservice, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. De beoordelingen worden afgerond op halve sterren om nauwkeurigheid te waarborgen.